Stap 3
Docent: Frank Lambregts
Allemaal geslaagd!
Alle acht kinderen van Stap 3 zijn geslaagd! Van harte gefeliciteerd allemaal!
Sleutelvelden (2)
In deze les hebben we het principe van de sleutelvelden herhaald. Hieronder nog maar eens een paar voorbeelden. Wil je dit soort stellingen winnen dan moet je dus met de koning voor je pion komen en er voor zorgen dat je de oppositie hebt. Dat betekent dat de koningen recht tegenover elkaar staan met 1…
Penning Mix
Als je diagrammen moet oplossen moet je nooit tevreden zijn met de allereerste ingeving die je hebt. Controleer altijd of er geen andere mogelijkheden zijn die beter zijn. De opgaven bij de penning in Stap 3 zijn zodanig gemaakt dat er altijd meerdere penningen mogelijk zijn en je moet de beste kiezen anders heb je…
Ontpennen
Bij dit onderwerp hebben we geleerd hoe je een tegenaanval kunt plaatsen als je tegenstander onterecht denkt gebruik te kunnen maken van een penning. Aan de hand van de voorbeelden zal duidelijk worden wat hier mee bedoeld wordt. Het gaat om bladzijde 45 van het werkboek. In alle gevallen wordt er een zet gegeven onder…
Gepende stukken uitbuiten
Als je een penning kunt maken, is dat bijna altijd goed. Je kunt proberen het gepende stuk nog een keer aan te vallen om het uiteindelijk te veroveren. In deze les kwam naar voren dat een gepend stuk een slechte verdediger is of soms zelfs helemaal geen verdediger. Als de tegenstander een gepend stuk heeft,…
Sleutelvelden (1)
Om in het eindspel koning + pion tegen koning te kunnen winnen, moeten we de pion laten promoveren. Dat zal niet altijd lukken. We hebben geleerd: Je moet uiteindelijk de stelling weten te bereiken zoals in het diagram hiernaast. Het maakt niet uit wie er aan zet is in zo’n stelling. Wint wint het altijd….
Insluiten
Bij het examen van Stap 3 krijg je twee vragen over het onderwerp insluiten. Stukken werken niet overal op het bord heel goed. Het zijn stukken aan de rand of stukken op plaatsen waar ze helemaal geen zetten kunnen doen of waarmee alleen maar slechte zetten kunnen worden gedaan. Hieronder een extreem voorbeeld. Stukken moeten…
Verdedig tegen penning
We zijn de les gestart met een leuke en interessante opening voor zwart. Het is een dubieus gambiet maar heel leuk om bij het snelschaken te gebruiken. En met wit moet je wel weten wat je er tegen moet doen, want als je het niet kent, is het levensgevaarlijk als je het tegen krijgt! De…
Mix
We zijn de les begonnen met het maken van de Mix op bladzijde 30. Je moet bij die opgaven zelf bedenken wat het thema is. Dat kan bijvoorbeeld zijn uitschakelen verdediging, röntgenaanval, pat, verdedig tegen dubbele aanval, remise door onvoldoende materiaal, dubbele aanval of eeuwig schaak. Als je in het diagram ziet dat de speler…
Röntgen
In deze les hebben we een bijzondere vorm van een dubbele aanval geleerd: röntgen. De naam komt van de röntgenfoto waarmee je dwars door een lichaamsdeel kunt kijken. En zo is het ook met een röntgenschaak waarmee je schaak zet en een stuk wint of een röntgenaanval waarmee je voordeel behaalt. En er is zelfs…
Röntgen
In deze les hebben we een bijzondere vorm van een dubbele aanval geleerd: röntgen. De naam komt van de röntgenfoto waarmee je dwars door een lichaamsdeel kunt kijken. En zo is het ook met een röntgenschaak waarmee je schaak zet en een stuk wint of een röntgenaanval waarmee je voordeel behaalt. En er is zelfs…
Klein Plan (2)
Als opwarmertje hebben we discriminatieschaak gespeeld. Daarbij mag je alleen maar iets slaan als je op dezelfde kleur staat als het veld van het stuk of de pion die je gaat slaan. Voor lopers en pionnen verandert er dus niks. Maar torens en dames worden plots minder sterk! Je mag niet slaan als je van…
Klein Plan (1)
We zijn gestart met een potje Marseilleschaak. Bij Marseilleschaak mag je twee zetten achter elkaar doen, behalve wit bij de start van de partij. Dat levert hele komische taferelen op. Je kunt zomaar ineens je dame verliezen door een loper die twee zetten achter elkaar mag doen bijvoorbeeld. Daarna hebben we even naarhet huiswerk gekeken…
Klein Plan
We zijn gestart met een potje Marseilleschaak. Bij Marseilleschaak mag je twee zetten achter elkaar doen, behalve wit bij de start van de partij. Dat levert hele komische taferelen op. Je kunt zomaar ineens je dame verliezen door een loper die twee zetten achter elkaar mag doen bijvoorbeeld. Daarna hebben we even naarhet huiswerk gekeken…
Verdedigen tegen de dubbele aanval
De warming-up hebben we gedaan met een snelschaakpotje (3 pp) waarbij de pionnen ook achteruit mochten en ook achteruit konden slaan. Hilarische taferelen uiteraard, maar veel schiet je er meestal niet mee op om met een pion achteruit te gaan. Daarna hebben we flink gewerkt aan het onderdeel Verdedig tegen de dubbele aannval. Bij dit onderdeel…
Uitschakelen verdediging (2)
Als binnenkomertje hebben we een partijtje Fischer Random Chess gespeeld. Daarna hebben we gekeken naar de pagina’s met Uitschakelen Verdediging op blz. 17, 18 en 19. Van deze pagina’s hebben we de eerste drie diagrammen gemaakt. We trekken nu geen pijlen meer maar noteren wat er gespeeld moet worden, net zoals dat op het examen hoort te…
Uitschakelen verdediging (2)
Als binnenkomertje hebben we een partijtje Fischer Random Chess gespeeld. Daarna hebben we gekeken naar de pagina’s met Uitschakelen Verdediging op blz. 17, 18 en 19. Van deze pagina’s hebben we de eerste drie diagrammen gemaakt. We trekken nu geen pijlen meer maar noteren wat er gespeeld moet worden, net zoals dat op het examen…
Uitschakelen verdediging
Na de warming-up (doorgeefschaak) samen gekeken naar een aantal partijtjes die ik geanalyseerd heb. Daarna BETER leren noteren. Er moet duidelijk verschil gemaakt worden tussen kleine letters (voor de velden) en hoofdletters (voor de stukken). Paar regeltjes erbij geleerd, zoals hoe bied je remise aan, hoe noteer je remise en wat doe je als je…
Stap 3
Warming-up gedaan met potje weggeefschaak met twee minuten per persoon. Daarna de theorie behandeld van het vierkant. Aansluitend pagina 13 gemaakt. Daarna uitgelegd wat een gambiet is en gekeken naar het damegambiet en het koningsgambiet. Tenslotte enkele partijtjes gespeeld tegen elkaar met beide gambieten. Partijtje van de competitie genoteerd en ingeleverd. Huiswerk blz. 12.
Het vierkant
Warming-up gedaan met potje weggeefschaak met twee minuten per persoon. Daarna de theorie behandeld van het vierkant. Aansluitend pagina 13 gemaakt. Daarna uitgelegd wat een gambiet is en gekeken naar het damegambiet en het koningsgambiet. Tenslotte enkele partijtjes gespeeld tegen elkaar met beide gambieten. Partijtje van de competitie genoteerd en ingeleverd. Huiswerk blz. 12.
Stap 3 (29 september)
Jullie waren vandaag met z’n vijven (één zieke thuis). Eerst hebben we heel kort penning herhaald aan de hand van een voorbeeld met maar liefst drie verschillende penningen met de koning als staartstuk. Daarna het huiswerk (bladzijden 5 en 6) deels met het groepje bekeken. Van bladzijde 5 zijn behandeld de diagrammen #1, #6, #8…
Aftrek- en dubbelschaak
Jullie waren vandaag met z’n vijven (één zieke thuis). Eerst hebben we heel kort penning herhaald aan de hand van een voorbeeld met maar liefst drie verschillende penningen met de koning als staartstuk. Daarna het huiswerk (bladzijden 5 en 6) deels met het groepje bekeken. Van bladzijde 5 zijn behandeld de diagrammen #1, #6, #8…
Stap 3
Gouden regels herhaald en geoefend met korte partijtjes. Theorie penning uitgelegd met Kopstuk – Staartstuk – Pennend stuk. Bladzijde 7 (Aanval op een gepend stuk) in de les gemaakt. Mat leren zetten met K+D tegen K binnen twee minuten en daarna K+T tegen K. Huiswerk: bladzijden 5 en 6. Foutjes bekijken van bladzijden 4 en 7.